Skocz do zawartości
rodal8

AMD AM4 - Ryzen 1000 / 2000 / 3000 / 4000 / 5000 (Zen 1 / Zen 2 / Zen 3) - Temat zbiorczy

Rekomendowane odpowiedzi

21 godzin temu, reyden napisał:

Do czego to ma być platforma - gry czy co innego ?

Dobre płyty to np. Asus TUF Gaming X570-PLUS za 819 zł albo Gigabyte X570 Aorus Elite za 849 zł .

Płyta ma małe znaczenie przy stabilnych pamięciach , znacznie więcej ma do powiedzenia procesor a właściwie kontroler DRAM znajdujący się w CPU .

W dodatku 4 kości o taktowaniu 3600+ mhz i Ryzen to proszenie się o kłopoty .

Jak potrzebujesz więcej ram to kup zestaw 2 kości o większej pojemności np. G.Skill Ripjaws V 2x16 GB DDR4 3600 mhz CL16 za 929 zł ew. wariant 4 000 mhz CL17 za 1 330 zł .

Co do chłodzenia to wg. strony Corsaira chłodzenie jest kompatybilne z socketem AM4 .

 

do gier, Ryzen ma problemy z czterema kośćmi ? dlaczego ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kontroler DRAM jest mocno obciążony przy 4 kościach , z każdą kolejną generacją Ryzena jest coraz lepiej - przy Zen to problematyczne było odpalenie 4 kości na 2933 mhz czy wyżej , teraz działa 3600-3733 mhz .

Zresztą 4 kości nie dadzą ci wzrostu wydajności względem dwóch ( przy założeniu że jest taka sama ilość ram ).

Zresztą jak już mowa o grach to nie ma sensu brać modelu 5900X , 12 rdzeni nie wykorzystasz , lepiej 5800X a kasę dołożyć do czego innego np. lepszego gpu .

Edytowane przez reyden

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

4ry kości jak pisał raidergummi mogą dodać 10% wydajności, sam męcze teraz 4 kości przy 5800X i jest dużo lepiej niż przy 3900x gdzie nie mogłem odpalić szybciej niż 3533 (na 3600 nie wstawały) - muszę teraz jeszcze z timingami powalczyć ?

cachemem22.png.f624f3701a0c62b743549a87cb5c6522.png

cachemem2.png.faea519c91f8f2145e948d42f160d4bf.png

 

 

 

 

Edytowane przez Raptor
  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.01.2021 o 10:26, reyden napisał:

Kontroler DRAM jest mocno obciążony przy 4 kościach , z każdą kolejną generacją Ryzena jest coraz lepiej - przy Zen to problematyczne było odpalenie 4 kości na 2933 mhz czy wyżej , teraz działa 3600-3733 mhz .

Zresztą 4 kości nie dadzą ci wzrostu wydajności względem dwóch ( przy założeniu że jest taka sama ilość ram ).

Zresztą jak już mowa o grach to nie ma sensu brać modelu 5900X , 12 rdzeni nie wykorzystasz , lepiej 5800X a kasę dołożyć do czego innego np. lepszego gpu .

Tak gdzie mieszkam to różnica 1000nok czy w przeliczeniu na koszty życia jak by 100 zł dlatego nie ma nigdzie 5900x albo będą w kwietniu a 5800x Kupisz bez problemu . Wychodzi na to że w cywilizowanych krajach się po prostu nie opłaca kupować 5800x

Edytowane przez Donci

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie 

Na samym początku może podam specyfikacje 

Ryzen 7 3700x i oryginalne chłodzenie dodane w zestawie 

Płyta Aorus Pro b450

Ramy 2x8gb Hyper X  ustawione na 3200 mHz

Rtx 2070 

Dyski Curcial P1nvme  1 tb i drugi sdd 240 

Zasilacz Silentium PC 750w

Mam problem a mianowicie problem falujących obrotów wentylatora na procesorze... dziwne jest to że jak ustawie w biosie krzywe wentylatorów śmiga to w miarę  jakoś te obroty trzyma i nie skacze ale tylko do momentu jak jestem w biosie ? po zapisaniu ustawień i wyjściu wentylator żyje swoim życiem ( Dodam ze u mnie temperatura lubi sobie skakać nawet jak jest brak obciążenia np 35 stopni za sekundę 48 i za sekundę 32 stopnie)  .Pomocne okazuje się ustawienie wentylatorów z poziomu Windowsa za pomocą dedykowanej aplikacji ale też nie rozwiązuje tego problemu do końca , na przykład gram w grę jest cicho w miarę  i przełączę na przeglądarkę to wentylator odrazu zaczyna kręcić się bardzo wysoko przez jakąś chwile jakieś 10 sekund potem wraca do normalnej pracy , w grze pracuje dość cicho i tak samo jak przeglądam Internet  , krzywe mam ustawione dosyć płasko  jest to dość irytujące ale poczytałem i wyczytałem ze pomaga wymiana chłodzenia na jakieś porządne i że ryzeny tak mają  i jeszcze jedno z czym się przy innych komputerach nie spotkałem ? przy włączaniu komputera karta graficzna  wkręca się odrazu na maksymalne obroty i po 5 sekundach spada i jest tak tylko przy włączaniu, przy hibernacji i uśpieniu nie ma tego problemu  bawiłem się ustawieniami ale nic to nie dało.

Strasznie mnie to irytuje i psuje cało kształt i teraz czy wymiana chłodzenia pomoże ?( myślę o aio 240 ) i zacznie to normalnie chodzić ?

Czy z tym kręceniem karty przy włączeniu to wina płyty ?? bo robi tak na każdej karcie 

Na półce leży nowy 10850k musiał bym tylko kupić płytę i chłodzenie i teraz czy na intelu też się takie rzeczy dzieją czy tam takich skoków nie ma i jakoś to normalnie chodzi   ? 

Pozdrawiam i z góry przepraszam za ortografie i te całe interpunkcje ?

 

 

Edytowane przez FuriousDemon

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czytałem ten temat i próbowałem różne kombinacje ustawień ale dalej efekt mizerny zostaje zmiana coolera ? albo ewentualnie zmiana na intela kolego _lynX_ jak oceniasz całokształt śmigania na płytach msi ? . To mój pierwszy aorus i jak na razie więcej nie kupie ?  

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na b550m aorus pro użyłem programu Gigabyte o nazwie chyba siv gdzie można ustawić, że np. do 70 stópni iwentylator kręci się na 20 procent i interwał 5 sekund więc nie reaguje na chwilowe skoki temperatury.

W biosie daj default, moze to powoduje konflikty, ze masz inaczej w bios, a inaczej w programie.

 

BEsfG4Q.jpg

Edytowane przez tyr83

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie ten fabryczny cooler jest głośny. Za 150 zł kupisz już dużo lepsze i cichsze chłodzenie. Wiatraki na niektórych kartach graficznych wchodzą na maksymalne obroty przy uruchamianiu. Jest to normalne i nic nie da się z tym zrobić.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje wszystkim za udzielenie się w temacie dużo to pomogło , na pewno zainwestuje w lepsze chłodzenie pewnie będzie to aio 240mm bo takie max mi się zmieści na top  ? 

A temat intela ruszać czy go sprzedać , przy w miarę dobrym aio 240mm  , jest w ogóle sens czy dużo zyskam w grach  czy będzie że raz szybszy a raz prawie na równi ?  ? gram tylko i wyłącznie w gry , zależy mi też na kulturze pracy boje ze na intelu będzie jeszcze gorzej   ?  Teraz jest w miarę cicho i strasznie gorąco nie jest  jakieś 75-80  stopni  w grach , po użyciu ctr 2.0 kreci się teraz 4.4 ghz  na wszystkich i jest w miarę fajnie   ? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oj dawno tu nie pisałem, ale postanowiłem się wywnętrznić bo może komuś się przyda. 

Konfig: MSI x570 Gaming plus, 5600x, Ballistix Elite 4000cl18

Poniżej opisze jak udało mi się uzyskać na powyższym konfigu stabilnie 3800cl15-19-10-12-34  przy FI na 1900mhz (czyli 1:1).

Zacząć trzeba od uzyskania stabilności na infinity fabric (IF). Czyli taktowanie i timingi na auto, procek na auto. W moim przypadku ustabilizować chciałem 1900mhz, bo paradoksalnie na tych pamięciach 2000mhz oznacza CL17 (nawet przy napięciu 1,5V), co powoduje, że odrobinę szybciej jest na 3800, dzięki cl15. 

Tak czy inaczej, w biosie trzeba ustawić zakładane taktowanie IF i odpalić Windowsa. Najprawdopodobniej system się zabootuje (trochę poczytałem przy okazji i ZEN 5000 bootują praktycznie zawsze do IF 2000Mhz włącznie). Stabilność sprawdzamy OCCT i HwInfo i szukamy błędów WHEA. W OCCT włączamy test pamięci, suwakiem przesuwamy na 95% ilość wykorzystanej pamięci i odpalamy. Można "wspomóc" wywalenie błędu jest w tle odpali się jakąś mp3 lub film (faktycznie to co piszą na redicie np. jest prawdą - IF obciąża się bardziej gdy system musi sobie poradzić z codecami). Jednak w moim przypadku najlepiej sprawdzało się odpalenie Ryzen Mastera... Jeśli IF nie była stabilnie Ryzen Master ZAWSZE powodował wywalenie błędu WHEA i to od razu po odpaleniu. Mało tego okazało się, że jeśli Ryzen Master po odpaleniu nie wywalił WHEA w OCCT/HWInfo to można było darować sobie całonocne testowanie stabilności. Nie wiem, czy to jest reguła i tak będzie u każdego, ale gdybym wiedział to wcześniej pewnie kilkanaście godzin testowania można było zaoszczędzić. 

Niektórym udaje się uzyskać pełną stabilność mając wszystko w biosie ustawione na auto, ale raczej jest to mniejszość. U mnie na auto stabilnie IF jest do 1833 Mhz, powyżej trzeba stabilizować ręcznie.

Ja pisałem wyżej interesowało mnie 1900Mhz, ale jak się później okazało przy ustabilizowaniu na 1900Mhz stabilnie jest także na 2000mhz. Kluczem w moim przypadku było ręczne ustawienie napięć: SOC, VDDP i VDDG (synchronicznie IOD i CCD). Jednakże zacząć trzeba od napięcia SOC, a pozostałe 3 zostawić na auto. Najważniejsze jest to, że jeśli błędy WHEA pojawiają się pojedynczo (może ich być kilkaset nawet, ale wyskakują po 1 na raz) to niestabilność wynika z napięcia SOC. Jeśli błędy pojawiają się jednocześnie to brak stabilności wynika ze złych napięć VDDP i VDDG. Znowu nie gwarantuje, że jest to reguła u każdego. 

Okazuje się, że wg. specyfikacji procesor podnosi napięcia dla SOC o 0.1V za każde 100Mhz powyżej 1800mhz. Poniżej 1800mhz SOC na auto dostaje równo 1V. Zatem w teorii 1800mhz=1.1V, 1900mhz=1.2V i tu koniec, bo auto nie poda więcej niż 1.2V. 

Mykiem, który się sprawdził nie tylko u mnie było ... ustabilizowanie podawanego napięcia na równe 1.2V, ALE takiego faktycznego odczytanego z sensora. Może zabrzmi to głupio, ale wiele osób powtarza tę prawidłowość -  im napięcie SOC jest bliższe RÓWNYM wartościom tym system staje się stabilniejszy. U mnie MSI podaje troszkę więcej niż wyznaczy się ręcznie, więc ustabilizowanie SOC osiągnąłem na 1.185V i faktycznie wtedy SOC dostaje właściwie praktycznie równe 1,2V. 

VDDP I VDDG na auto podają odpowiednio: 1.1V i 1.15V co wywala błędy WHEA. Stabilność uzyskać można ZMNIEJSZAJĄC napięcia i podnosząc ProcODT do 40 Omów. I tu kolejna ciekawostka - najnowsze ZENy lubią niższe napięcia. Niektórzy piszą, że uzyskują pełną stabilność przy napięciach rzędu 0.850V na VDDP i 0.900V na obu VDDG. Niestety u mnie aż tak różowo nie jest bo musiałem ustawić VDDP na 1.01 i VDDG na 1.1V (napiecie o raptem 0.1V mniejsze, a ma ogromny wpływ na stabilność). WHEA warnings (nie errors) pojawiły się przy IF na 2000Mhz, ale na warnings idealnie działa podwyższe ProcODT - rozsądnym poziomem jest do 53 Omów, u mnie na 48 Omów 2000mhz działa bezbłędnie. Na koniec dodać trzeba, że napięcie VDDG musi być niższe od napięcia SOC o min. 0.04V

 Kolejny krok to podkręcanie pamięci. Crucial Ballistix jest na e-die Microna. Te w teorii charakteryzują się wysokim taktowaniem, rozsądnym napięciem i ... kilkoma timingami, które są fatalne (w por. do Samsunga b-die, z drugiej strony b-die są sporo droższe). Słabością tych kości są tRCDRD (min 18), tRFC i tRAS + tRC (celowo podaje je razem). 

Stabilność sprawdzamy TM5 i Kahru.

Warto wiedzieć, że podkręcanie i stabilizowanie pamięci też należy robić w odpowiedniej kolejności. Przynajmniej dwa timingi skalują się wraz z napięciem. Są to tCL i tRFC. A zatem ustawiamy napięcie do maksymalnego bezpiecznego poziomu czyli 1.45V ( u mnie 1.43 daje 1.45V rzeczywistego bo MSI lubi troszkę dodać od siebie). Ustawiamy tCL na zakładany poziom (u mnie 15) i tRFC na wartość odpowiednią opóźnieniu tego timingu na poziomie 290ns (DRAM Calculator w zakładce advanced pozwala wyliczyć wartość timingu). Przy 3800Mhz 290ns dla tRFC daje ustawienie go na 551. Poza tym CMD na 1T, wyłączamy GDM, Bank Group Swap na disabled, Bank Group Swap Alt na enabled. 

Tak saveujemy i idziemy do Windowsa. Jeśli system się nie zabootuje to najpierw zmieniamy tRFC na 570, a potem jeśli nadal nie bootuje na AUTO. Jeśli się nadal się nie bootuje to włączamy GDM. I dopiero jeśli i to nie poskutkuje podwyższamy tCL o 1. Następnie odpalamy TM5 na min kilka godzin. Z reguły: zbyt niskie CL wywala błędy w TM5 od razu, a tRFC wywala po prostu BSODa. 

U mnie udało się ustabilizować tCL15, GDM off, tRFC 551. 

W drugim kroku zajmujemy się głównymi timingami, czyli tRCDRD, tRCDWR, tRP i tRAS. Proponuję zacząć od tRCDRD na 20, tRCDWR na 10, tRP na 13 i tRAS 35. Dlaczego akurat tak? Okazuje się, że najszybsze timingi tRCDWR stanowią 50% * tRCDRD. Mimo, że da się nimi zejść nawet do 8, to przekroczenie magicznego progu 50% tRCDRD spowalnia cały system (ok 1,5ns więcej wg. Aida) jeśli wartość tRCDRD jest nieparzysta timing tRCDWR trzeba ustawić na najniższy poziom gwarantujący zachowanie owych min.50% . Druga zasada wynika ze wzoru min tRAS = tRCDRD + tCL. Zejście tRAS poniżej tej sumy nie dość, że nic nie da to dodatkowo powoduje mikrozacięcia. Proponuję jednak dodać do tej sumy 2 i na tyle ustawić tRAS - daje to większą stabilność, a ma minimalny wpływ na wydajność. 

Stabilność ustawień sprawdzamy przez kilka godzin w TM5.

Ostatnim krokiem są pozostałe timingi. Można oczywiście bawić się wszystkimi, ale największy wpływ na wydajność mają: tRC, tFAW + tRRDL (np. w CS:GO obniżenie tFAW z 40 do 20 i tRRDL z 12 na 9 daje 40fps więcej !!), tWR, tWTRL i tRTP. Resztę naprawdę można spokojnie zostawić na auto.

Kilka kolejnych reguł: 

  • min. tRC = tRAS + wartość pomiędzy tRP, a tRP*2. U mnie nie udało się stabilnie osiągnąć tRC na tRAS+tRP, musiałem trochę dodać. Stabilnie jednak powinno być zawsze jeśli tRC = tRAS + 20.
  • Po drugie nie polecam schodzenia z tWR poniżej 12 i tRTP poniżej 8 - niektórzy pisali, że poniżej tych wartości padały procki.
  • min. tFAW=4*tRRDS (zejście poniżej nic nie daje). U mnie na auto tRRDS ustawione jest na 5. 
  • tRRDL i tRWDL stablizujemy ręcznie, ale  bezpiecznie będzie po 10 na obu.

Mając powyższe reguły na uwadze metodą prób i błędów trzeba swoje odczekać aż znajdzie się wyspę stabilności. 

Ale warto, bo efekty są spore. AIDA latency z 62,4ns na 55,1ns. Gry dostają zauważalnego kopa. Nie widać tego tak na prawdę tylko w 3dsmarkach. 

Mam nadzieję, że komuś się przyda. Mi dojście do tego wszystkiego zajęło 26 dni (zostały 4 dni triala od AIDA stąd wiem).

Jeśli chcecie mogę wrzucić jakieś screeny itp.

  • Like 1
  • Upvote 5

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam, na dniach odebrałem zestaw PC. Mam z nim mały problem. Po złożeniu całego PC na płycie głównej świeci pomarańczowa dioda DRAM. Po odpaleniu, nie reaguje monitor, myszka oraz klawiatura. Sprawdzałem kości RAM i bez zmian. Wyjąłem RAMy z mojego starego PC, również bez zmian. Na rededit wyczytałem że może być to spowodowane zasilaczem.... Co mnie bardzo zdziwiło. Karta graficzna odpala się, ledy czy wiatraki działają. Wszystko jest dobrze podpięte bo sprawdzałem cztery razy. Nigdzie nie ma luzów, nic nie było uderzone, nic nie spadło, podczas montażu  ze wszystkim obchodziłem się bardzo delikatnie.

 

Mój zestaw to

- RTX 3070

- Ryzen 5 5600X

16GB RAM G.Skill Tridentz 3600Mhz, 16CL

Zasilacz Seasonic 750w.

Płyta główna jak w tytule - Asus TUF Gaming X570.

 

Czy miał ktoś podobny problem? Szukałem w internecie, to nawet na oficjalnej stronie Asusa jest mało info odnośnie tego problemu. (filmik na którym pokazują by wyczyścić kości ram).... Jesli ktoś ma jakiś odnośnik, co może być przyczyną, jakieś rozwiązanie problemu, cokolwiek,proszę o odp. Pozdrawiam

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Własnie nie mam. Znalazłem kilka postów na zagranicznych forach i wiele osób miało z tym problem bez rozwiazania ? Z tego co czytałem, to wymieniali płytę na inną.

Co do prób rozwiązań, jutro sprawdzę kilka, które przeczytałem na forach. Jak to nie podziała, oddam PC do specjalisty od nas z miasta, a jak nie da rady chłop nic zrobić, to odsyłam do sklepu i chcę inną płytę.

Co do startu klomputera - odpalają się wszystkie wiatraki, grafika, wszystkie Ledy na wiatrakach, płycie głównej, na grafice itp. Pomimo zainstalowanego 4-pinowego speakera , nie mam żadnych  sygnałów dźwiękowych, sprawdzałem raz jeszcze czy chłodzenie jest dobrze zamocowane. Nic nie wskazuje, że ten problem jest z mojej winy, błędu mojego podczas montażu czy coś w ten deseń. Nie mam pojęcia o co chodzi, żebym chociaż mógł wejśc w BIOS.... Ale monitor śpi, klawiatura myszka również.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak nie idzie wejść do biosu / uefi to coś jest już na etapie testu POST .

Połączenie CPU z ramem albo z GPU , wszak Ryzen ma w sobie zarówno kontroler DRAM jak i PCI-E .

Połączenie CPU z MB też można sprawdzić .

Ta twoja płyta to wersja Pro Wifi czy inna odmiana ?

Poszukaj w instrukcji do płyty czy masz w niej funkcję USB BIOS FlashBack ew. zobacz z tyłu czy masz port USB opisany jako BIOS i do tego przycisk Bios lub bios flbk

Wtedy robisz update biosu wg. strony Asusa - sekcja Start from scratch with USB BIOS FlashBack™ .

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

https://allegro.pl/oferta/procesor-amd-ryzen-5-3600-box-chlodzenie-gwarancja-10410273949

Na allegro lokalnie nieco niższa cena ze względu na brak prowizji,

na innych aukcjach mam dostępne: 

  • Kraken X62
  • MSI B450 Mortar
  • Silicon Power 512GB M.2 PCIe NVMe A80
  • Supremo FM2 Gold 650W | HZXT H400

Odbiór kraków, możliwa wysyłka

Edytowane przez grzesski

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, ScreamSonic napisał:

Czy to będzie naklejka typu AMD Ryzen 3000 deskop ready? Bo tylko coś takiego widzę....

Jak jest ryzen 3000 ready to pewnie masz stary bios bez obslugi ryzen 5000, nie masz obslugi flashowania biosu z pendirve? Wiele plyt ma cos takiego, ze na dowolnym kompie przygotowujesz pendrive z biosem, potem wpinasz go w oznaczony port usb na plycie i mozesz flashowac bios nawet gdy komp nie wstaje czy nie masz procesora.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Musisz wgrać nowy bios, aby płyta zadziałała z twoim procesorem. Niestety ta płyta nie ma możliwości flashu biosu bez procesora przez podłączony pendrive. Pewnie komputer ci złożyli, ale "nie dopłaciłeś" do aktualizacji biosu, więc mieli w [gluteus maximus] sprawdzenie czy wszystko działa.? Poskładali, odesłali i zainkasowali kasiorkę. Polskie "sklepy", niestety...??

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.03.2021 o 23:39, tyr83 napisał:

Jak jest ryzen 3000 ready to pewnie masz stary bios bez obslugi ryzen 5000, nie masz obslugi flashowania biosu z pendirve? Wiele plyt ma cos takiego, ze na dowolnym kompie przygotowujesz pendrive z biosem, potem wpinasz go w oznaczony port usb na plycie i mozesz flashowac bios nawet gdy komp nie wstaje czy nie masz procesora.

PC sam składałem, 1 raz po 10 latach, ale wszystko robiłem delikatnie i dokładnie tak jak było w instrukcjach. PC oddany do specjalisty na diagnozę. Zobaczymy co wymyśli. Z drugiej strony - osły ze sklepów komputerowych powinni poinformować klienta, o możliwości nie odpalenia się komputera z powodu starego biosu, czy jakiegoś sterownika....  A oni tylko kasę wziąć i opchnąć sprzęt i nara....

Edytowane przez ScreamSonic

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@ScreamSonic Miesiąc temu składałem komputer z procesorem AMD Ryzen 7 5800X oraz płytą główną na chipsecie B550 (a więc teoretycznie "nowszym" od Twojego) i też musiałem aktualizować BIOS bo inaczej komputer nie chciał się uruchomić.

Objawy były bardzo podobne do Twoich, tj. naciskam przycisk, LEDy się rozświetlają, wentylatory zaczynają się kręcić, a na monitorze ciemno. Jedyna różnica była taka, że u mnie płyta główna naprzemiennie rozświetlała wszystkie cztery diody LED (CPU, GPU, RAM i BOOT), a nie tylko jedną.

W pierwszej chwili tak jak Ty pomyślałem, że może coś źle podpiąłem, coś się odpięło przy aranżacji okablowania albo że monitor lub karta grafiki są uszkodzone (monitor nic nie wyświetlał, nawet loga producenta płyty głównej), ale później wpadłem na pomysł uaktualnienia BIOSU (u mnie płyta główna umożliwiała aktualizację BIOSU z pendrive'a bez zainstalowanego procesora) i problem się rozwiązał. Oby i u Ciebie skończyło się właśnie na tym.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, ScreamSonic napisał:

PC sam składałem, 1 raz po 10 latach, ale wszystko robiłem delikatnie i dokładnie tak jak było w instrukcjach. PC oddany do specjalisty na diagnozę. Zobaczymy co wymyśli. Z drugiej strony - osły ze sklepów komputerowych powinni poinformować klienta, o możliwości nie odpalenia się komputera z powodu starego biosu, czy jakiegoś sterownika....  A oni tylko kasę wziąć i opchnąć sprzęt i nara....

Trochę się sklepowi nie dziwię, bo jeśli składałeś sam to co to sklep interesuje czy Ty tam na płytę włożysz np. Ryzena 3600X, który aktualizacji biosu nie wymaga czy może Ryzena 5600X, dla którego bios musi być zaktualizowany. Oczywiście informacja o konieczności aktualizacji biosu dla procesorów Zen3 powinna być w opisie takiego produktu. Z drugiej strony widząc opis jak na przykład ten:
Płyta główna kompatybilna z procesorami AMD Ryzen opartymi o architekturę Zen 3.
zakładałbym, że bios jest zaktualizowany i gdyby tak nie było miałbym, uważam że uzasadnione, pretensje do sklepu.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie



×
×
  • Dodaj nową pozycję...