Blue 13 Report post Posted January 25, 2013 No i ch**. Dałem PLL na auto co dało 1,83v i mimo to po półgodzinnej rozgrywce w BF WHEA Logger się odezwał . Maksymalna temperatura zanotowana na najcieplejszym rdzeniu to 66*C. Jednak problem dalej jest, nie wiem już o co mu chodzi... zwieksz v na procku Quote Share this post Link to post Share on other sites
cripple 2 Report post Posted January 25, 2013 To ile masz stopni w pokoju? Żeby mieć w IDLE 15 stopni na procku to musiałbyś mieć w pokoju piętnaście stopni lub mniej... Pozdrawiam Koło 20 C. Jeden rdzeń schodzi mi do 15 jak nic się na nim nie dzieje ... reszta ma 22 C. Szczerze to nie wiem co jest przyczyną, czy tam tak dobrze wszystko styka, czy też może czujnik wariuje ... ale teraz widzę 13C (nie utrzymuje się dłużej niż ułamek sekundy). Quote Share this post Link to post Share on other sites
Qidin 0 Report post Posted January 25, 2013 Cripple - coś ta temperatura jest u Ciebie naciągana. Nie będę się wykłócał bo nie w tym rzecz. Dejwi - opis konfiguracji był już napisany w moim poprzednim poście. Napiszę jeszcze raz: Płyta: MSI Z77A-G45 Procesor: I3570k Cooler: Coolink corator ds Temperatury podane na moim przednim screenie pokazują temperaturę procka przy dynamicznej prędkości wentylatora więc chwilowe maksymalne dobicie jest wysokie ale wentylator nie pracuje nawet na 50% swojej mocy. Gdy wyłączę funkcję SMART na wentylatorze temperatury spadają do 60-63C. Wczoraj pograłem ponad 3H w Skyrima z dogranymi modami, które wyciskają 7 poty z kompa. 0 zwiech, cisza, temperatury maksymalnie do 71C. Dejwi - musisz robić coś źle. Ja też jeszcze przedwczoraj miałem wręcz wisielczy humor bo komputer non stop pokazywał różki i nic nie mogłem ustawić na nim sensownego. Dokładnie przewertowałem ten temat. Poczytałem o funkcjach procesora co jest do czego i po co to się używa, oraz sam pokombinowałem z napięciami. Uważam, że 4,5Ghz na napięciu 1,270 to bardzo dobry wynik. Zmiana pasty naprawdę pomogła. Ta dołączona do zestawu z Coolinkiem wyglądała jak zwykła pasta do zębów i to słabej jakości. Zalman to nie ta liga. Była po pierwsze bardzo gęsta i klejąca i z innych składników. Kosztowała 20 zł a zbiła mi temperaturę maksymalną o 14C. To naprawdę bardzo dużo! I to bez cięcia kapturka na procku. Quote Share this post Link to post Share on other sites
epoxer 19 Report post Posted January 25, 2013 U mnie pojawił się problem gdy comp pozostaje dłuższy czas w stanie uśpienia. Po powrocie do windy mam taktowanie proca 3,4GHz i nawet turbo nie działa. Musze sprawdzić który stan oszczędzania energii za to odpowiada. Druga sprawa to testy stabilności - przerzuciłem się z Prime na Intel Burn Test. Jeśli jest niestabilność to dość szybko wyskoczy informacja o tym. Testuję w trybie Maksimum i procek jest stabilny, ale RAMy poza ustawieniem fabrycznym w trybie XMP wywalają się po jakimś czasie. W grach owocowało to np. po godzinie zamknięciem aplikacji z komendą crash xxx.exe. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Qidin 0 Report post Posted January 25, 2013 Epoxer - płyty MSI mają coś takiego jak 3 tryby ustawień OC w biosie. Po pierwsze musisz zaznaczyć funkcję, aby ustawienia były ładowane z biosu a nie za pomocą przycisku. Po drugie musi być aktywny tryb MSI OC GENIE. Bez tego OC po prostu nie ruszy nawet jeśli profil będzie odpowiednio zdefiniowany. Ustaw napięcie 1.260-1.270V i daj mu ratio x45. Wyłącz turbo oraz wszystkie funkcje do oszczędania energii. Musi ruszyć. Quote Share this post Link to post Share on other sites
epoxer 19 Report post Posted January 25, 2013 (edited) Widzę, że muszę się bardziej zagłębić w biosie tej płyty. OC Genie mam wyłączone. Co do CPU to jak pisałem na razie nie ruszam. Jestem zadowolony z tego co jest - rekordów nie biję a patrzę m.in na pobór energii i temperatury. Procek jest stabilny przy 4.4GHz 1,225V, PLL 1,75V reszta napięć AUTO. Chodzi o ustabilizowanie RAMu poza profilem XMP. Wieczorkiem pobawię się napięciami VCCIO oraz VCCSA, może to mnie gdzieś zaprowadzi :-) Edited January 25, 2013 by epoxer Quote Share this post Link to post Share on other sites
SzczYpior_n1 53 Report post Posted January 25, 2013 zwieksz v na procku No tak, tylko dalsze zwiększanie już mnie nie bawi, w prime 1,4v i 90*C na Large FFT's a na Small nawet już nie próbuję bo 100*C to jest w pół minuty od rozpoczęcia testu. Myślałem, że da radę przy tym vcore zostać a innymi opcjami doszlifować. Możliwe to to, żeby na 4,2ghz chodził przy 1,15 - 1,16v w prime a na 4,5 miał problem przy 1,4? Coraz bardziej mam ochotę zostać przy tych 4,2ghz - chłodno, cicho, oszczędnie... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Qidin 0 Report post Posted January 25, 2013 (edited) Dejwi - 4,5 nie potrzebuje napięcia 1,4V! Na takim napięciu robi się 4.6-4.7. 4.5 idzie zrobić w granicach 1,26V-1,35V i tutaj bym szukał stabilnego środka. Może cooler nie daje rady? Masz ustawioną dynamiczną prędkość pracy chłodzenia czy statyczną full speed? Na pewno masz to dobrze zmontowane? Dobrze nałożoną pastę itp? Gdzieś musi być przyczyna. Sam to przerabiałem i w moim przypadku wyszedł po prostu brak wiedzy i słaba pasta. Druga kwestia jeśli masz stabilne, ciche i chłodne 4.2 to przy tym zostań. Te 300Mhz to co najwyżej kilka klatek więcej w grach. W sumie gra nie warta świeczki jeśli masz takie problemy z stablizacją procka. Przeglądając twój zestaw dochodzę jeszcze do jednego wniosku - a może winowajcą jest zasilacz? Pentagram nie jest firmą, która robi dobrej jakości zasilacze. To zwykły nalepkowy średniak. Epoxer - na spokojnie ;). Na pewno znajdziesz przyczynę problemu i uzyskasz zamierzoną wartość. Cripple - czujnik podaje Ci błędne informacje. Zastanów się sam 13C to naprawdę niska temperatura a założę się, że w pokoju masz 20-25C. Nie może być tak, że temperatura na procku jest aż tyle niższa od otoczenia. Edited January 25, 2013 by Qidin Quote Share this post Link to post Share on other sites
SzczYpior_n1 53 Report post Posted January 25, 2013 (edited) Dobrej jakości to on był, ale 5 lat temu. Planuje wymiane, ale tylko ze względu na jego wiek i słabnącą sprawność, bo nie sądze by nie dawał rady. Proc dużo nie bierze, grafa też umiarkowanie. Summa summarum, chyba masz rację, zostane narazie przy 4,2 póki nie wymienię grafy i zasilacza. A jak to zrobie to przy okazji wymiany pasty jeszcze skrupulatniej przyłoże sie do montażu chłodzenia, chociaż filozofii tam żadnej nie ma i raczej mam dobrze założone, bo ogólnie temperatury są w miare niskie, prócz prime ofc. Pzdr. Edited January 25, 2013 by DejwiT11 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Blue 13 Report post Posted January 25, 2013 to daj mnoznik 44 i zobacz wtedy stabilnosc, jesli bedzie ok, to wtedy obnizaj stopniowo v i podaj wartosc stabilna dla mnoznika 44 Quote Share this post Link to post Share on other sites
cripple 2 Report post Posted January 25, 2013 Cripple - czujnik podaje Ci błędne informacje. Zastanów się sam 13C to naprawdę niska temperatura a założę się, że w pokoju masz 20-25C. Nie może być tak, że temperatura na procku jest aż tyle niższa od otoczenia. Pewnie tak jest, sam pisałem, że przez ułamki sekund takie temp pokazuje, ale fakt że samo z siebie tak nisko nie powinno spadać. Epoxer - płyty MSI mają coś takiego jak 3 tryby ustawień OC w biosie. Po pierwsze musisz zaznaczyć funkcję, aby ustawienia były ładowane z biosu a nie za pomocą przycisku. Po drugie musi być aktywny tryb MSI OC GENIE. Bez tego OC po prostu nie ruszy nawet jeśli profil będzie odpowiednio zdefiniowany. Ustaw napięcie 1.260-1.270V i daj mu ratio x45. Wyłącz turbo oraz wszystkie funkcje do oszczędania energii. Musi ruszyć. Nie wiem jak na Waszych płytach MSI ale ja mam tego Genie wyłączonego, tylko problemy mi robił i nijak w nim nie mogłem ustawić mnożników Turbo. Jedynie w trybie ECO mogę to zrobić, dodatkowo mam wszystkie opcje do oszczędzania energii włączone i jestem zadowolony. Quote Share this post Link to post Share on other sites
epoxer 19 Report post Posted January 25, 2013 Epoxer - na spokojnie . Na pewno znajdziesz przyczynę problemu i uzyskasz zamierzoną wartość. Ustabilizowałem RAM na 2400MHz przy procku 4.4GHz - taki był cel. Z timingami myślałem, że lepiej pójdzie - ostatecznie cl11-13-12-31 2T 1.65V. Sprawdzę jeszcze przy troche niższym napięciu. Wyniki nie są myślę takie złe: Aida 64 odczyt 23226MB/s, latency 37,6ns. Intel Burn Test 120GFlops. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Qidin 0 Report post Posted January 25, 2013 Nie wiem czy nie lepiej iść w niższe timingi kosztem Mhz na pamięci. Podane przez ciebie wartości są trochę zbyt duże. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Miczael 6 Report post Posted January 25, 2013 Dokładnie dla porównania 2133 CL10-11-10-27-2T z AIDY64 Odczyt 23848, Zapis 24055, Copy 27353, czas 35,6 ns Quote Share this post Link to post Share on other sites
sideband 186 Report post Posted January 25, 2013 (edited) Dlatego pisałem by nie żyłować mhz , bo będzie gorzej zamiast lepiej. Po wstępnych testach mogę napisać , że kręcenie pamięci na ivy daje wyrażnie mniej niż na sb(przynajmniej w grach). Prawdopodobnie wynika to z lepiej dopracowanego kontrolera Edited January 25, 2013 by sideband Quote Share this post Link to post Share on other sites
NuKeR 1 Report post Posted January 25, 2013 (edited) no i umnie by tak to wygladalo im wiecej pamieci podkrece tym gorzej o/ Koło 20 C. Jeden rdzeń schodzi mi do 15 jak nic się na nim nie dzieje ... reszta ma 22 C. Szczerze to nie wiem co jest przyczyną, czy tam tak dobrze wszystko styka, czy też może czujnik wariuje ... ale teraz widzę 13C (nie utrzymuje się dłużej niż ułamek sekundy). Moj Min temp notuje okolo 16C na dwuch i nastepnych okolo 23C w spoczynku Edited January 25, 2013 by NuKeR Quote Share this post Link to post Share on other sites
Aurora001 176 Report post Posted January 25, 2013 (edited) Macie vapochile czy LN2 ze wam pokazuje temp. mniejsza jak temp. otoczenia? /Sarkazm off. Jak tak pokazuje to znaczy ze albo sensor jest z tylka albo program. Edited January 25, 2013 by Aurora001 Quote Share this post Link to post Share on other sites
epoxer 19 Report post Posted January 25, 2013 Dokładnie dla porównania 2133 CL10-11-10-27-2T z AIDY64 Odczyt 23848, Zapis 24055, Copy 27353, czas 35,6 ns Istotne jest to przy jakim zegarze CPU - zjedź do 4.4GHz tak jak ja mam i porównaj wyniki ... Quote Share this post Link to post Share on other sites
SzczYpior_n1 53 Report post Posted January 25, 2013 (edited) to daj mnoznik 44 i zobacz wtedy stabilnosc, jesli bedzie ok, to wtedy obnizaj stopniowo v i podaj wartosc stabilna dla mnoznika 44 Też już próbowałem, trzeba powyżej 1,3v do 4,4ghz co kompletnie mi sie nie opłaca biorąc pod uwagę zapotrzebowanie na napięcie do 4,2ghz... PS. nie ogarne tego, popołudniu na 1,16v chodził na 4,2ghz w prime ze 20 minut, a teraz bez tykania ustawień ledwo włączyłem kompa to whea.... OMG. Edited January 25, 2013 by DejwiT11 Quote Share this post Link to post Share on other sites
zaodrze244 225 Report post Posted January 26, 2013 @DejwiT11 wychodzi jednak na to że nie będzie winna płyta tylko kiepski egzemplarz procka. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ptys 134 Report post Posted January 26, 2013 @DejwiT11 na twoim miejscu pobawiłbym się zapalniczką piezoelektryczną 2 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Miczael 6 Report post Posted January 26, 2013 Istotne jest to przy jakim zegarze CPU - zjedź do 4.4GHz tak jak ja mam i porównaj wyniki ... Sam masz MSI Mpower Z77 powinieneś śmigać tu na 4,7Ghz. Po to się kupuje procek z k literką by ustabilizować go na max 24/7 i tak używać, przynajmniej moje było takie założenie Quote Share this post Link to post Share on other sites
sideband 186 Report post Posted January 26, 2013 Tak na pewno większości potrzeba 4.7ghz na codzień 24h/7 Brakuje mocy to się kręci tyle w temacie Quote Share this post Link to post Share on other sites
epoxer 19 Report post Posted January 26, 2013 Każdy ma swoje priorytety. Główną przyczyna zmiany platformy był zbyt niski sredni i minimalny FPS przy poprzednim procku (q9400@3.4GHz) w tytułach gdzie procesor ma duże znaczenie jak Assassins Creed's 3, NFS Most Wanted, GTA IV a także Batman AC i FC3. Przy 4.2 a tym bardziej 4.4GHz obecny procek "nie ogranicza" już podkręconego GTX 660 więc nie widzę sensu żyłowania w górę walcząc z temperaturą i zwiększając niepotrzebnie pobór energii. Z temperaturą wiąże się m.in hałas wentylatorków, ja mam w budzie tylko wentyl na CPU, VGA i w zasilaczu. Żadnych dodatkowych. Przy zamkniętej obudowie w grach CPU dochodzi do 60C, VGA do 65C - wentylki ledwo zwiększają obroty i jest cisza a ja często gram nocą więc dźwięk też jest zciszony. Wersja K pozwala na zmianę mnożnika a nie zabawę w BCLK czego nie lubią niektóre RAMy, ponadto łatwiej taką sztukę odsprzedać. Co do RAMów i timingów tak jak pisałem: przy tym samym taktowaniu CPU większą przepustowość i wydajność w grach daje 2400 cl11-13-12-30 niż 2133 cl10-11-10-25. Różnica wynosi 1GB/s w przepustowości i 1,1ns w czasie dostępu. Poniżej wpływ różnego taktowania RAM i cl na FPS w FC3. Źródło: pclab Quote Share this post Link to post Share on other sites
SzczYpior_n1 53 Report post Posted January 26, 2013 @DejwiT11 wychodzi jednak na to że nie będzie winna płyta tylko kiepski egzemplarz procka. Też to czuje w moczu. Chociaż poddawać sie nie mam zamiaru, ustawiłem LLC na 100% i pół godzinki przeszło prime bez whea na 4,2 @ stock (~1,15v). @DejwiT11 na twoim miejscu pobawiłbym się zapalniczką piezoelektryczną co to miało być? Quote Share this post Link to post Share on other sites
zaodrze244 225 Report post Posted January 26, 2013 domniemuję - spal proca oddaj go na gwarancji i weź nową sztukę do zabawy :D Quote Share this post Link to post Share on other sites
SzczYpior_n1 53 Report post Posted January 26, 2013 aaaa :D niegłupie Aczkolwiek mi się nie pali. Gdybym miał jakąś MPower to pewnie by mnie bardziej drażnił, że nie moge sie pobawić. Cóż, z czasem może znajdę optymalne ustawienia dla niego. To jest wciąż 3570k, czyli wydajny procek do gier, nawet na 4,2 czy 4,4 nie powinien ograniczać nawet high-endowych graf. Jak będe miał go dość to pewnie łatwiej bedzie mi przejść na haswella ;) Pzdr. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Buziak 20 Report post Posted January 27, 2013 Czytajac ten temat zaczalem watpic czy brac IB ... te temperatury po OC mimo dobrego chlodzenia mnie dobijaja. Mieszkam na poddaszu gdzie latem jest naprawde cieplo i wiem, ze z temp 80-90C moze sie zrobic kolo >100C. Sam nie wiem co robic, moze lepszym rozwiazaniem bylo by wziac SB ?? Tylko pytanie jak sie kreca nowsze sztuki ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
rafa 748 Report post Posted January 27, 2013 No ale nie zapominaj że zegar w zegar IB jest jednak szybszy więc nawet gdybyś pokręcił SB o te 200MHz więcej to efekt wyjdzie ten sam. A jednak IB to nowsza bardziej energooszczędna technologia i będzie o większej wartości przy odsprzedaży. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Buziak 20 Report post Posted January 27, 2013 teoretycznie tak ale tylko tych temperatur sie obawiam, no jedynie, ze nie taki diabel straszny, jak go maluja :P Bo naprawde latem w pokoju mam saune miedzy 25-30 stopni ... Quote Share this post Link to post Share on other sites