Skocz do zawartości
Sid

Codzienność za kierownicą

Rekomendowane odpowiedzi

Zupełnie nie warto dopłacać do tych benzyn - wystarczy zwykła 95. Owszem, jest tam jakaś różnica, ale w jeździe miejskiej (szczególnie takim samochodem) to raczej jej nie odczujesz. Co innego, jak byś miał przynajmniej 2x tyle mocy, latał na trasy i często wyprzedzał. A jak chcesz szybciej startować i więcej płacić, to startuj z wyższych obrotów i kręć wyżej silnik - na jedno wyjdzie.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a ja proponuję - sprawdź ;) różnie silniki reagują na paliwo,, moje v ma zalecane 95 i lepiej idzie na 95:P 1,4 ecotec którym jeździłem po zalaniu lepszym szelem latał jakby dostał z 10 koni i przypalał kapcia z 2jki. pewnie jest jakaś zasada ale nie będę jej szukał tylko powtórzę :] sprawdź.

  • Upvote 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim kieruj sie tym co producent napisał w instrukcji obsługi.

 

Paliwa 95 i 98 mają mniej więcej taką samą wartość opałową więc samo lanie 98 nie daje kopa. Za to w silnikach wysilonych, szczególnie o wysokim stopniu sprężania paliwo 98 jest niezbędne do uzyskania max mocy. Ale o tym też informuje producent. Często info jest na klapce wlewu paliwa.

  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Paliwo PB 95 jest mocniejsze od PB 98! Udowadniamy tę ryzykowną tezę.

 

Jeśli Twój samochód może jeździć na benzynie PB 95, nie ma sensu tankować do niego paliwa o wyższej liczbie oktanowej. Mocy od tego nie przybędzie, a wręcz odwrotnie.

No chyba że jest to paliwo o zwiększonej wartości energetycznej lub zawierające większe ilości związków tlenu.

Teoria

Zacznijmy od teorii. Każda benzyna dostępna na stacjach charakteryzuje się dwoma podstawowymi cechami. Pierwsza to wartość opałowa (energetyczna), a więc ilość energii, jaką uzyskuje się w procesie spalenia określonej masy paliwa. Druga cecha to oktanowość - czyli zawartość oktanów, odpowiadających za prędkość spalania i odporność mieszanki na spalanie stukowe. Im oktanów więcej, tym paliwo spala się wolniej i łagodniej. Benzyna zaraz po procesie rafinacji charakteryzuje się niską liczbą oktanową - w granicach 70. Dopiero później, w trakcie uszlachetniania, oktanowość jest podnoszona przez zastosowanie specjalnych dodatków paliwowych, którymi są najczęściej węglowodory o wysokiej oktanowości. W zależności od proporcji mieszanki otrzymuje się finalny produkt o zadanej liczbie oktanów, który następnie trafia na stacje benzynowe. W udowodnieniu tezy, że paliwo PB 95 daje więcej mocy niż PB 98, przychodzi z pomocą prosta zależność fizyczna. Jak wspomnieliśmy, paliwo o wyższej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej od paliwa, które ma tę liczbę mniejszą. Idąc dalej, paliwo, które spala się wolniej, zdąży dostarczyć mniejszą ilość energii, a więc silnik naszego auta rozwinie mniejszą moc.

 

Na hamowni

Teoria teorią, ale jak to wygląda w praktyce? Mając przez lata zakodowaną w głowie prawdę o tym, że paliwo o wyższej liczbie oktanowej (droższe) jest lepsze od zwykłej „95”, jakoś nie mogliśmy uwierzyć,że test pokaże co innego. Postanowiliśmy poddać badaniu Cinquecento Sporting na hamowni w krakowskim V-tech Tuning. Najczęściej stosowane przez polskich kierowców paliwo PB 95 stanowiło bazę naszych testów. Przeprowadzone badanie dało rezultat 59,2 KM na silniku oraz 40,9 KM na kołach. Po zużyciu całego baku udaliśmy się na stację benzynową, by zatankować zwykłą benzynę „98”. Wynik kolejnego pomiaru na hamowni potwierdził teorię! Auto osiągnęło wyraźnie niższą moc niż na teoretycznie gorszej benzynie PB 95. Wyniosła ona 54,5 KM na silniku i 39,1 KM na kołach. - Prawa fizyki nie kłamią - z uśmiechem potwierdził nasze spostrzeżenia Tomasz Pirowski, szef V-tech. A więc test udowodnił, że tankując paliwo o wyższej liczbie oktanowej, powodujemy, że mniej chętnie się ono spala w silniku, a co za tym idzie, traci on na mocy. - Nie jest to żadna rewolucyjna teoria. Potwierdzi wam ją każdy chemik - dodał Pirowski, gdy z niedowierzaniem kręciliśmy głowami. Subiektywne wrażenie, że nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98 wynika z faktu, że spalając paliwo łagodniej, pracuje on niejako z większą kulturą, a więc ciszej. Na „ucho” jest lepiej, mocy jednak ubywa. Teraz już wiemy, że w myśl znanego sloganu reklamowego „Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać” nie będziemy już robić sobie „prezentów”, tankując do zwykłego auta droższe paliwo 98.

 

Wyjątek od reguły?

Zaintrygowani wynikami pomiarów postanowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy setki amatorów sportowych wrażeń, tankujących szeroko reklamowane paliwa 99+, po prostu dają się nabierać na marketingowe sztuczki. Do paliw 99+ możemy zaliczyć wprowadzony ostatnio na rynek BP Ultimate oraz dobrze znany Shell V-Power 99. Oba te paliwa posiadają oktanowość zbliżoną do 100. Według teorii, moc samochodu wraz ze wzrostem liczby oktanowej paliwa powinna dalej spadać. Tymczasem znów zostaliśmy zaskoczeni. Odczyt z hamowni po zatankowaniu benzyny typu 99+ przyniósł wzrost mocy. Osiągnęliśmy wynik 59,8 KM na silniku i aż 42,1 na kołach. To rezultat lepszy niż na paliwie PB 95 i znacznie lepszy niż na zwykłym PB 98. Prawdę mówiąc, byliśmy w tym momencie lekko zdezorientowani. O co tu chodzi? Po raz kolejny z wyjaśnieniem przyszedł Tomasz Pirowski. - To proste. Dzieje się tak dlatego, że w paliwach 99+ stosuje się innego rodzaju dodatki niż w przypadku zwykłych benzyn PB 98 - wyjaśnił nasz rozmówca. Dowiedzieliśmy się od niego, że do nowych „mocnych” paliw dodawane są specjalne związki eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. I to właśnie zwiększona jego ilość jest odpowiedzialna za wzrost osiągów. Wysoka oktanowość jest niejako efektem ubocznym, gdyż akurat zastosowane tu etery charakteryzują się bardzo wysoką liczbą oktanową. Zmieszane z benzyną bazową podnoszą oktanowość finalnej mieszanki. W ostatecznym rozrachunku zwycięża jednak zwiększona wydajność paliwa (za sprawą tlenu) nad jego „niechęcią” do szybkiego spalania się (wysoka oktanowość). Tak uzyskujemy większą moc.

 

Sport

Ktoś powie, że skoro paliwa o niższej liczbie oktanowej dają wyższą moc, to dlaczego w sporcie używa się benzyn o bardzo wysokiej liczbie oktanowej? Przecież doskonale znany rajdowcom Elf Turbo Max ma liczbę oktanową 101,7. Spieszymy z wyjaśnieniem. Wspomnieliśmy na początku o zjawisku spalania stukowego. Pojawia się ono w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż silniki aut seryjnych. To dlatego w tych pierwszych należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to, aby spowolnić proces spalania. Jest to nieuchronny kompromis powodowany troską o żywotność sportowych silników. Co ciekawe, gdyby zjawisko spalania stukowego w ogóle nie występowało, można być pewnym, że każda z rajdówek jeździłaby na paliwie o bardzo niskiej oktanowości, w myśl zasady, że do silnika należy stosować benzynę o najmniejszej możliwie liczbie oktanowej, przy której działa on poprawnie. Spalanie stukowe jednak istnieje, przyprawiając o ból głowy konstruktorów silników. Może to i lepiej, bo czy ktokolwiek potrafi sobie wyobrazić samochód WRC na 70-oktanowej benzynie?

 

Michał Niezbecki

secretservice.za.pl/95kontra98.pdf

Edytowane przez kwasior500
  • Upvote 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim kieruj sie tym co producent napisał w instrukcji obsługi.

 

Paliwa 95 i 98 mają mniej więcej taką samą wartość opałową więc samo lanie 98 nie daje kopa. Za to w silnikach wysilonych, szczególnie o wysokim stopniu sprężania paliwo 98 jest niezbędne do uzyskania max mocy. Ale o tym też informuje producent. Często info jest na klapce wlewu paliwa.

 

No wlasnie problem jest taki , ze instrukcja mowi sprawdz na klapce, a na klapce jest napisane by lac 95 lub 98 ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

miałem kiedyś taki dylemat, czy warto lać coś lepszego mojemu punciakowi (też mam 1.2 75 km) ale zostałem przy zwykłej eurosuper, natomiast dobrze jest go "przegonić" na trasie raz na jakiś czas, jazda po mieście przymula silnik

 

przy okazji chciałbym się spytać o jedną rzecz, choć to raczej będzie jak wróżenie z fusów: co może sygnalizować zapalająca się dioda wtrysków parę minut po zapaleniu silnika, kiedy zaczyna się rozgrzewać? lekko mu wtedy obroty skaczą, trwa to mniej więcej 20-30 sek, czasem jeszcze po zgaśnięciu diody bywa, że obroty skaczą na 2.5 rpm i trwają aż temperatura zbliży się do pierwszej kreski, silnik jest w porządku, co ciekawe - zaczęło się tak dziać jak wracałem z pracy o 3 nad ranem, kiedy to była duża wilgoć,

na szczęście nie przeszkadza to za bardzo w jeździe a na zabawę w warsztacie nie mogę sobie na razie pozwolić

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dioda wtrysku zapala się w czasie jazdy to informuje o błędzie. Musiałbyś podłączyć go pod komputer i zobaczyć jaki to błąd.

Obroty hmm, a spada poniżej tego tysiąca tak, że dotyka prawie stopki na liczniku? Reaguje na gaz jak dostaje tych wariacji czy obroty nadal swoje?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie problem jest taki , ze instrukcja mowi sprawdz na klapce, a na klapce jest napisane by lac 95 lub 98 ;)

 

Bo problemem dla silnika nie jest za wysoka liczba oktanowa tylko za niska. Na szczęście paliwa poniżej 95 już sie raczej nie kupi żeby przypadkiem zatankować. Poza tym i tak silnik by sobie poradził po przez regulacje kąta wtrysku.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dioda wtrysku zapala się w czasie jazdy to informuje o błędzie. Musiałbyś podłączyć go pod komputer i zobaczyć jaki to błąd.

Obroty hmm, a spada poniżej tego tysiąca tak, że dotyka prawie stopki na liczniku? Reaguje na gaz jak dostaje tych wariacji czy obroty nadal swoje?

 

był sprawdzany na komputerze i nic konkretnego nie wyszło poza błędami odczytu temperatury czy czymś takim, nie pamiętam już dokładnie, natomiast obroty nie spadają tylko podnoszą się do ok. 1.5 k podczas świecenia diody, ogólnie silnik ma dobrą kulturę pracy i nie odczuwam spadku mocy, dioda nie gaśnie nawet jak podkręcę do ponad 3k rpm, jak upłynie te 20-30 sek to gaśnie i jest spokój, po mojemu to gdzieś wilgoć podeszła, na jakiś czujnik czy coś w tym rodzaju, w końcu ma już prawie 14 lat...

 

a najśmieszniejsze jest to, że jak ostatnio wymieniali mi uszczelkę pod głowicą (przy 150k km przebiegu to podobno norma we fiatach) to na śmierć zapomniałem o tej pierdółce :angry:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bo problemem dla silnika nie jest za wysoka liczba oktanowa tylko za niska. Na szczęście paliwa poniżej 95 już sie raczej nie kupi żeby przypadkiem zatankować. Poza tym i tak silnik by sobie poradził po przez regulacje kąta wtrysku.

 

W Czechach na wielu stacjach jest Pb 87.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

...... natomiast obroty nie spadają tylko podnoszą się do ok. 1.5 k podczas świecenia diody, ogólnie silnik ma dobrą kulturę pracy i nie odczuwam spadku mocy, dioda nie gaśnie nawet jak podkręcę do ponad 3k rpm, jak upłynie te 20-30 sek to gaśnie ........

 

coś jakby ssanie same się włączało, dziwna akcja, a pytałeś się na forum fiata?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W Czechach na wielu stacjach jest Pb 87.

 

Renault tak podaje w instrukcji obslugi Clio (silniki benzynowe):

W razie koniecznosci mozna uizyc benzyny bezolowiowej:

- o liczbie oktanowej 91 w przypadku gdy na etykiecie podano 95, 98

- o liczbie oktanowej 87 w przypadku gdy na etykiecie podano 91, 95, 98

 

nie wiem jak w innych markach ale pewnie jest podobnie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie nie znam auta ktore nie potrafi dostosowac kąt wyprzedzenia zapłonu w zależności od liczby oktanowej paliwa, tak aby uniknąć spalania stukowego....

 

oplowski c16nz ma reczny przelacznik liczby oktanowej 95/91 wiec sam sie nie dostosuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale HeatheN miał raczej na myśli współczesne konstrukcje :)

 

W dużym fiacie przestawiało się na regulatorze odśrodkowym :D

coś jakby ssanie same się włączało, dziwna akcja, a pytałeś się na forum fiata?

 

Żadne tam ssanie, jak zapala się kontrolka silnika to może znaczyć że komputer wchodzi w tryb awaryjny. Oprogramowanie tego trybu może zawierać właśnie podniesienie obrotów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

miałem kiedyś taki dylemat, czy warto lać coś lepszego mojemu punciakowi (też mam 1.2 75 km) ale zostałem przy zwykłej eurosuper, natomiast dobrze jest go "przegonić" na trasie raz na jakiś czas, jazda po mieście przymula silnik

 

przy okazji chciałbym się spytać o jedną rzecz, choć to raczej będzie jak wróżenie z fusów: co może sygnalizować zapalająca się dioda wtrysków parę minut po zapaleniu silnika, kiedy zaczyna się rozgrzewać? lekko mu wtedy obroty skaczą, trwa to mniej więcej 20-30 sek, czasem jeszcze po zgaśnięciu diody bywa, że obroty skaczą na 2.5 rpm i trwają aż temperatura zbliży się do pierwszej kreski, silnik jest w porządku, co ciekawe - zaczęło się tak dziać jak wracałem z pracy o 3 nad ranem, kiedy to była duża wilgoć,

na szczęście nie przeszkadza to za bardzo w jeździe a na zabawę w warsztacie nie mogę sobie na razie pozwolić

 

sprawdź jeszcze alternator i napięcie ładowania, w niektórych autach niskie ładowanie daje kompowi sygnał do podniesienia obrotów, co by prądu mu wystarczyło

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ale HeatheN miał raczej na myśli współczesne konstrukcje :)

W dużym fiacie przestawiało się na regulatorze odśrodkowym :D

 

No dokładnie:P

Ale niech będzie doczytałem że niektóre sportowe porschaki moga jezdzic tylko na 98oktanach:D

Łot technika;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzięki za odpowiedzi, spodziewałem się właśnie, że to będzie szukanie igły w stogu siana, co do alternatora to pomyślę bo w sumie jeszcze całkiem nowy (w styczniu kupiony) a musiałem w czerwcu nowy aku zakupić, tylko, że znowu stary był za mocny (55Ah) i firmy jakieś "S-Power", teraz jest centra 40Ah, chociaż i to podobno ciut za dużo ale nie było akurat nic słabszego

 

jak znajdę czas to sprawdzę co to za ustrojstwo było i dam znać

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie


×
×
  • Dodaj nową pozycję...